Mulligan therapie

Mulligan therapie is vernoemd naar de Nieuw-Zeelandse manueel therapeut Brian Mulligan. Hij verdiepte zich in de werking van gewrichten en legde zich daarbij toe op ‘sporingsproblemen’ van gewrichten. Hij ontdekte dat een gewricht niet meer op de juiste manier kan bewegen en pijn kan veroorzaken wanneer twee botten een subtiele positieverandering hebben ondergaan. Meestal is er op röntgenfoto’s of scans niets te zien maar ervaart de patiënt toch pijn of een bewegingsbeperking, meestal bij beweging.

Pijn bij bewegen kan veroorzaakt worden omdat het betreffende gewricht licht ‘ontspoord’ is. Hierdoor kan het gewricht een bewegingsbeperking krijgen en/of u pijn ervaren. Mulligan therapie is erop gericht de sporing te verbeteren zodat de beweging weer pijnvrij verloopt.

Mulligan Therapie

De Mulligan therapie biedt bij veel verschillende klachten aan het bewegingsapparaat een uitkomst, zoals elleboogklachten (tenniselleboog), enkelklachten (verstuiking), heupaandoeningen (artrose), schouderpijn (sportblessures) en hand-, pols- en vingerklachten. De duur van de bestaande klachten is niet of nauwelijks van invloed. Indien een gewricht niet goed spoort, is er vaak met de Mulligan therapie veel (en over het algemeen snel) resultaat te behalen. De fysiotherapeut kan vrij snel beoordelen of Mulligan therapie voor u een geschikte behandeloptie is.

Tijdens de behandeling wordt er een subtiele aanpassing gedaan in de stand van het gewricht waarbij gezocht wordt naar pijnvrij bewegen. Er wordt door de therapeut gebruik gemaakt van gerichte duw-, trek- of schuiftechnieken terwijl de patient actief de beweging zelf uitvoert. Het effect van Mulligan therapie is in principe direct merkbaar en moet afhankelijk van duur en de aard van de klachten, een aantal keer herhaald worden.

Vragen? Neem contact met ons op!